Digital Archive

. . - digitalarchive.wilsoncenter.org
International History Declassified

W Wilson
Center

December 19, 1969

CIA Appeals White House Decision to Terminate
Radio Liberty

Citation:

"CIA Appeals White House Decision to Terminate Radio Liberty", December 19, 1969,
Wilson Center Digital Archive, Obtained and contributed to CWIHP by A. Ross Johnson.
Cited Ch8 n25 in his book Radio Free Europe and Radio Liberty, CIA mandatory

declassification review document number C01441045. Published as document 33, FRUS
1969-76, XXIX. https://digitalarchive.umd.edu/document/115127

Summary:

Acting CIA Director R.E. Cushman appeals to Henry Kissinger on the Nixon
Administration’s decision to terminate Radio Liberty.

Credits:

This document was made possible with support from Blavatnik Family Foundation
Original Language:

English

Contents:

Original Scan


digitalarchive.wilsoncenter.org

c01441045

WASHINGTON 25, D. C.

OFFICE OF THE DIRECTOR

MEMORANDUM FOR: The Honorable Henry A. Kissinger

CENTRAL ' INTELLIGENCE AGENCY

EO 12958 3.3(b)(1)>25Yrs
EO 12958 3.3(b)(6)>25Yrs

19 DEC 1559

Assistant to the President for National

Security Affairs

SUBJECT: Termination of Radio Liberty

1. We have just learned of the decision by higher
authority to terminate the Radio Liberty project.
to appeal that decision at once for the reasons listed’

below.

2. Radio Liberty Committee (RLC),

We wish

together with. its

counterpart Free Europe Committee (FEC), have been sub-
jected to a series of exhaustive inter-agzency rev1eWb since

mid-1967. In February of this year the 303 Committe

examined fully and carefully the findings of'preVioﬁs
studies, and endorsed the conclusions sustained by the
latter. - Subsequently and pursuant to the 303 Committee
endorsement, the President on 22 February 1969 approved the

cont1nuat10n of Radio L1berty|

CIA covert funding.

| with'

3. RLC operates Radio Liberty, a book distribution

program to the USSR, and the Munich Ins
of the USSR, under a current budget of

e Study’
Radio

Liberty broadcasts 24 hours of the day in 18 languages of
the Soviet Union with 1840 kilowatts of transmitter power
from sites in Germany, Spain, and Taiwan.
gramming office is in Munich, Germany, and is supplemented

The main pro-

by programming from a New York office. |

01

PPROVED FOR RELEASE:
-Jul-2009




4. While the size of Radio Liberty's audience cannot
be firmly established, technical measurements indicate
that with favorable propagation conditions the radio can
cover 90% of the territory of the USSR. Although mail
tests show that only a fraction of letters from listeners
reach the radio, Radio Liberty has received as many as
1,000 letters in a year, reflecting audience interest.
Several hundred interviews with Soviet and Western travelers
confirm extensive listening to Radio Liberty, and denuncia-
tions by Soviet media are frequent and strong. ' Finally,
the jamming effort against Radio Liberty has never ceased
since it went on the air in 1953. This represents a budg-
etary burden to the Soviet Government substantlally in
excess of the cost of operating the radio.

5. Since 1965, intellectual dissent in the USSR has
grown from a small pressure group within the literary-
artists circle to the level of political dissent involving
other elements of Soviet society. Radio Liberty, in its
role as a free voice from abroad, serves as a catalyst for
the growing number of Soviet dissidents who strive for
freedom to interpret their society, its purposes and goals.
They actively sieek information and ideas and turn to for-
eign radio outlets like Radio Liberty, which, unlike VOA,
is almost exclusively concerned with inlensive coverage of
Soviet internal developments, and seeks to correct the dis-
tortions and omissions of Soviet domestic output. '

6. Before the decision to continue was made, the 303
Committee considered other alternatives such as shifting
to public funding and possible merger with USIA, as well as
termination, 1t was felt that contjinuation under CIA
covert funding was the only desirable solution.

7. Congressional attitudes elicited in October 1967,
when the future of the radios was under scrutiny, showed a
strong interest in the radios and a de51re to see them
continue in operation.

. 8. The Department of State has recently restated the
U.S. Government's recognition that the Soviet emigres,
especially those who work for Radio Libexrty and other emigre
activities, have a special contribution to make to United




States information programs, both overt and covert, which
are aimed at influencing the attitudes of the Soviet
people and their leaders in directions which would make
the Soviet Government a more constructive and responsible
member of the world community. Ambassador Thompson, while
still in Moscow,; recommended against termination.

10. Since 1950, over $132,000,000 has been spent in
building up a smoothly running professiconal operation,
wvhich reaches its target effectively and is a source of
concern to the Soviets. Once liguidatec, an instrumentality
of this type cannot be rebuilt. :

11. ©Estimates of liquidation costs are roughly the
equivalent of one year of normal operations, i.e., approx-
imately | | Thus, Radio Liberily's termination
results in no budgetary saving in FY 1971.

12. Over and above the considerations summarized
above, we would place maximum stress on the fact that uni-
lateral terminztion of Radio Liberty would entail a major
political concession to the USSR, with ro quid pro quo.
This would be both unfortunate and unnecessary. It could
lead to miscalculation by the Soviets as to our intentions
and strength of purpose. It would, we kelieve, call into
serious question the survival of Radio Free Europe.

13. The Agency urges, in the strorgest possible terms,
that the decision to terminhate be reconsidered.

: y (- (7 3 f.'ﬂf«a-m RER T VS o«
‘V‘ ] St s / ' :-’M}
R. . Cushman, Jr.

Lieutenant General, UsHc
Acting Director




